Over ons

Door corona zijn veel behandelingen uitgesteld en lopen de wachttijden steeds verder op. Voor spoedeisende zorg kun je gelukkig altijd snel in het ziekenhuis terecht. Maar bij niet-acute zorg kan het zijn dat je te maken krijgt met een wachtlijst. Veel mensen moeten zelfs maanden wachten op hun operatie. Het bijzondere is dat er vaak wel degelijk capaciteit is. Dat hebben wij in eerste instantie inzichtelijk gemaakt voor een beperkt aantal behandelingen en we gaan dit snel uitbreiden. We combineren diverse databronnen en zorgen ervoor dat zorginstellingen hun capaciteit op een gemakkelijke manier beschikbaar kunnen stellen. Op deze manier maken we inzichtelijk wat de wachttijden en andere keuzemogelijkheden er zijn en je zelf kan kiezen waar en wanneer je behandeld wil worden.   

Missie en visie

Wij zetten ons elke dag in om bij te dragen aan een betere zorg. Dat doen we door het bouwen en beschikbaar stellen van het Orbis platform aan zoveel mogelijk mensen. Via het platform willen we zoveel mogelijk relevante informatie beschikbaar stellen aan patiënten, zodat ze een weloverwogen keuze voor een zorginstelling kunnen maken.

Hoe wij werken

Wanneer je een Reservering maakt, levert Orbis het Platform (en is er verantwoordelijk voor), maar niet de Medische Behandeling zelf. Orbis Health B.V. is een vennootschap naar Nederlands recht (geregistreerd adres: Opaallaan 1212, 2132 LN Hoofddorp, Nederland; Kamer van Koophandel-nummer: 85823597; BTW-nummer: 86375578B01).

Hoe werkt onze service?

We maken het je gemakkelijk om een Medische Behandeling van vele ziekenhuizen en zelfstandige klinieken en andere zorgverleners met elkaar te vergelijken.

Wanneer je een Reservering op ons Platform maakt, brengen we je in contact met de Zorgverlener (tenzij anderszins vermeld).

De informatie op ons Platform wordt gebaseerd op wat Zorgverleners en andere Databronnen aan ons doorgeven. We doen ons best om alles te allen tijde up-to-date te houden, maar het kan in de werkelijkheid enkele uren duren om bijvoorbeeld tekst beschrijvingen en beschikbaarheid bij te werken.

Met wie werken we?

We tonen zoveel mogelijk Zorgverleners op ons Platform. Een Reservering kan je maken met alleen Zorgverleners die een contractuele relatie met ons hebben. Je kunt ook buiten ons om een Reservering met een Zorgverlener maken (dus wat ze op ons Platform aanbieden, is mogelijk niet uitputtend).

Ons Platform vertelt je hoeveel plekken er zijn die je via ons kunt reserveren. En op onze pagina met zoekresultaten zie je hoe veel ervan bij je passen op basis van jouw voorkeuren. 

Hoeveel kost Orbis? 

Orbis brengt je geen kosten in rekening. De Zorginstelling betaalt Orbis een vast maandelijks bedrag of een commissie per Reservering, zodat het gebruik van Orbis voor patienten gratis is. 

Onze standaard ranking - en sorteeropties

Onze zoekresultaten tonen alle Zorginstellingen (ziekenhuizen, zelfstandigen klinieken, etc.) die bij je zoekopdracht passen. Als je wilt, kun je filters gebruiken om je resultaten te reduceren.

Klik op een Zorginstelling als je alle informatie en opties wilt zien die een Zorginstelling biedt.

Wanneer je je zoekresultaten voor het eerst ziet, zijn ze gesorteerd op ‘Wachttijd’ en daarna op 'Afstand’. 

Als je wilt, kun je je resultaten op vele andere manieren sorteren, zoals:

  • Vergoeding door je Zorgverzekeraar
  • Sterren (hoogste eerst). Zorginstellingen met meer sterren* en/of hogere kwaliteitsbeoordelingen* staan hoger in de lijst.
  • Sterren (laagste eerst). Zorginstellingen met minder sterren en/of lagere kwaliteitsbeoordelingen staan hoger in de lijst.
  • Afstand vanaf (X). Zorginstellingen die zich dicht bij X bevinden, verschijnen hoger in de lijst. (Wanneer we 'dichtbij' zeggen, bedoelen we 'dichtbij in een rechte lijn'.)

Beoordelingen

Beoordelingen van patienten halen we op van Zorgkaart. Je kunt een Zorginstelling die je via ons Platform hebt geboekt, beoordelen na je Medische Behandeling. Een Zorginstelling kan ervoor kiezen om op een beoordeling te reageren.

Vergoedingen

De vergoedingen van Zorgverzekeraars die op ons Platform worden weergegeven, worden door Mediquest aangeleverd. 

Betalingen

In de meeste gevallen zal de Zorginstelling de kosten in rekening brengen bij je Zorgverzekeraar. Dit kan echter per Zorginstelling variëren.

Beoordelingsscores en kwaliteitsbeoordelingen

We wijzen geen beoordelingsscores toe. Dat doen onze klanten op Zorgkaart. Zie 'Beoordelingen' hierboven. De beoordelingsscore wordt getoond in een blauwe cirkel met een wit getal erin (1 - 10).

De kwaliteitsbeoordelingen zijn op basis van de KWIC methodiek. KWIC is een afkorting voor KWaliteitsIndicatoren Cure en deze zorginhoudelijke kwaliteitsscore is in 2006 ontwikkeld door Mediquest in samenwerking met Plexus (adviesbureau in de gezondheidszorg) en het Erasmus MC. In de loop der jaren is de KWIC-methode verder doorontwikkeld. Onder meer op basis van feedback van zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiënten. Hiermee wordt de zorginhoudelijke kwaliteit van zorg op een objectieve manier in kaart gebracht.

De kwaliteitsbeoordeling wordt getoond als 1 tot 5 gele sterren naast de naam van de Medische Behandeling van de Zorginstelling.