Veelgestelde vragen

Algemeen

Hoe goed is de medische zorg in Nederland en hoe weet je waar je het beste terecht kunt voor jouw medische behandeling? Op Orbis kun je ziekenhuizen en klinieken vergelijken op kwaliteit, wachttijd en andere kenmerken. Orbis maakt inzichtelijk waar jij terecht kunt voor een behandeling en zorgt dat je gemakkelijk een afspraak kunt maken. Hierbij laten we zowel kwaliteit als reviews van andere patiënten zien. Via Orbis krijg je dus een beter inzicht in de ervaringen en de kwaliteit van zorg. 

 

Per zorginstelling toont Orbis de algemene kwaliteitsgegevens, de wachttijden per medisch specialisme, behandeling of diagnostiek. Daarnaast gaan we binnenkort informatie over aandoeningen en de resultaten van een behandeling toevoegen. 

Uniek bij Orbis is dat je gemakkelijk een reservering voor een afspraak kunt maken. Wij helpen je om je huisarts te informeren en verzoeken hem om een verwijzing te sturen naar de door jou gekozen zorginstelling. Easy.  

 

Een account aanmaken kan eenvoudig via de knop Inloggen rechtboven in je scherm. Daarna kies je voor Registreren. Je hoeft alleen maar je voornaam, achternaam, mobiele telefoonnummer, email adres en zelfgekozen wachtwoord in te vullen.   

Als platform verwerken wij vertrouwelijke gegevens van gebruikers van onze dienst.
Wij vinden het belangrijk dat je er van uit kunt gaan dat deze gegevens vertrouwelijk
blijven. Daarom verwerken wij je gegevens conform de geldende wet- en
regelgeving op het gebied van privacy. Leidend hierbij is de de Algemene
Verordening Gegevensbescherming (AVG). Via onze privacyverklaring informeren
wij jou over de manier waarop wij met jouw gegevens omgaan.

Orbis heeft strikte veiligheidsmaatregelen genomen om alle gegevens en de privacy van onze gebruikers te beveiligen. Via onze privacyverklaring kan je lezen hoe we omgaan met jouw gegevens. 

Door COVID-19 zijn de wachttijden enorm toegenomen en er zijn veel mensen die lang moeten wachten op een medische behandeling. Via Orbis kan je zien waar en wanneer er plek is bij aangesloten zorginstellingen. Daarnaast vind je op Orbis belangrijke informatie over de kwaliteit en beoordelingen van andere patienten. 

Orbis is opgericht door Amon van den Borg, Siu-Fung Chan, Daan Dohmen en Stijn Verstijnen. Wij zetten ons dagelijks in om bij te dragen aan betere zorg. Wij geloven in een wereld waarin mensen zelf hun eigen keuzes kunnen maken op basis van betrouwbare medische informatie op 1 plek. Dat doen we door het bouwen en beschikbaar stellen van het Orbis platform aan zoveel mogelijk mensen. Via het platform willen we zoveel mogelijk relevante informatie beschikbaar stellen aan patiënten, zodat ze een weloverwogen keuze voor een zorginstelling kunnen maken.

Voor patiënten zijn er geen kosten verbonden aan het gebruiken van het Orbis platform. De zorginstellingen brengen de kosten voor medische behandelingen rechtstreeks in rekening bij jouw zorgverzekeraar of bij jou indien het om niet-vergoede zorg gaat.  

Afspraak

Op de homepage kies je een medische behandeling en je kan ook je postcode of woonplaat en zorgverzekeraar invullen. Na het klikken op "zoeken" zie je een overzicht van zorginstellingen. Bovenaan de lijst staan de zorginstellingen waar je direct een afspraak kan maken. Kies vervolgens een zorginstelling en via de agenda kan je een datum of week selecteren.  

Een afspraak wijzigen kan via email: info@orbis-health.nl 

Voor vergoeding door de zorgverzekeraar is een verwijzing van de huisarts noodzakelijk. Jouw huisarts beoordeelt of er een noodzaak is voor een medische behandeling.

De huisarts kan een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor jou niet zinvol is. Jouw huisarts moet dan duidelijk aan je uitleggen waarom hij geen verwijzing geeft. 

De zorginstelling zal contact met jou opnemen zodra de verwijzing van jouw huisarts ontvangen is.

Via Orbis plaats je een reservering bij de zorginstelling en je ontvangt een brief met het verzoek aan je huisarts om een verwijzing te sturen naar de gekozen zorginstelling. Pas na ontvangst van de verwijzing zal de zorginstelling contact met je opnemen om de afspraak te bevestigen. 

Voor het wijzigen van een afspraak kan je contact met ons opnemen via info@orbis-health.nl of je kan direct contact opnemen met de zorginstelling. 

Zorginstellingen

Op de homepage kies je een medische behandeling. Daarnaast kan je je postcode, woonplaat en/of zorgverzekeraar invullen. Klik op de knop "Zoeken" en je krijgt een overzicht te zien met zorginstellingen. Bovenaan de lijst zie je zorginstellingen waar je direct een afspraak kan maken. De lijst is gesorteerd op afstand van je woonplaats. 

Via de homepage zoek je op medische behandeling en je kan een zorginstelling selecteren. Op de pagina van een zorginstelling zie je de agenda. Op de groene data kan je klikken om een afspraak te maken.  

KWIC is een afkorting voor KWaliteitsIndicatoren Cure en deze zorginhoudelijke kwaliteitsscore is in 2006 ontwikkeld door Mediquest in samenwerking met Plexus (adviesbureau in de gezondheidszorg) en het Erasmus MC. In de loop der jaren is de KWIC-methode verder doorontwikkeld. Onder meer op basis van feedback van zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiënten. Hiermee wordt de zorginhoudelijke kwaliteit van zorg op een objectieve manier in kaart gebracht.


Klik hier voor meer informatie.

Elke behandeling is specifiek voor een patiënt. Orbis zegt daarom niet iets over de kwaliteit van een individuele behandeling, maar tonen kwaliteitscores van externe bronnen. Voor meer informatie over de kwaliteit van een behandeling kun je het beste met jouw eigen (huis)arts spreken.

Orbis doet haar uiterste best om de juiste gegevens op onze site te tonen. Wij zijn hierbij afhankelijk van de informatieverstrekking van derden.

Contactinformatie

Heb je vragen over een reservering? Stuur een email naar info@orbis-health.nl en we reageren zo spoedig mogelijk.